Dag 16

13 augustus 2014 - Kawambwa, Zambia

In de ochtend hebben we lekker gespeeld en lekker gegeten. Helaas weer geen rijstepap, want die is hier toch lekker! Volgens papa net zo lekker als de rijstepap die oma vroeger maakte. Voor de lunch gingen mama, papa en Ziske verder met de muur-schilderingen, ik was alleen en moest met meer dan 20 kinderen spelen. De oplossing: steeds wegrennen. Dan kwamen ze me joelend achterna. Een spel dat ze uren vol kunnen houden.

Papa maakte voor de lunch nog de 'vowels' af en ook begon hij met het alfabet. Monika heeft geholpen met de schrijfwijze van de letters. Gelukkig paste het net. Papa wilde door na de lunch, maar mama zei dat het te heet was.

Tijdens de lunch kregen wij te horen dat die avond bisschop Patrick kwam. Na de lunch hebben we de kinderen tekeningen laten maken. We begonnen met 3 kinderen, maar al snel kwamen ze allemaal. Ze hebben heel veel tekeningen gemaakt.

Papa en mama gingen in de middag naar het dorp voor boodschappen: yoghurt. Tijdens deze wandeling zagen zij gevangen tegenover het hospital voetballen. Ze hadden oranje overals aan met ' Kawambwa prisoner' erop. Bewaarders zagen zij niet.

Om 17.00 uur kwam de bisschop en alle bewoners van het weeshuis gingen de kapel in, de aunties met hun nieuwe kettingen. De kapel zat helemaal vol. Kinderen zaten op schoot. Normaal zitten alleen de sisters 's morgens en 's avonds in de kapel te bidden. De boodschap van de mis was: als mensen met elkaar omgaan, komt er irritatie, iedereen maakt fouten. Het is belangrijk je ruzies uit te praten, als je er niet uitkomt vraag er een derde bij en als je er dan nog niet uitkomt, haal de kerk erbij. Als hij dan nog niet luistert, moet je het maar opgeven.

Ik heb na de mis met de bisschop getafeltennist en ik heb gewonnen. Later zei ik sr Maria dat als hij ooit paus wordt, ik van een paus heb gewonnen.