Van alles

21 augustus 2014 - Livingstone, Zambia

Door Karin

De kinderen schrijven een mooi verslag van onze reis. En hebben er net weer 4 geplaatst. Helaas kun je daar niet alles in kwijt. We maken zoveel grote en kleine dingen mee. In dit 'reisverhaal' schrijf ik er een aantal kort op.

VERVOER

* de man bij het busstation in Kawambwa begroette mij met de vraag: '' did you smile today?'  Daar was ik even stil van. Niet alleen omdat het nog zo vroeg was, maar ook omdat het zo'n bijzondere groet was. Ik begrijp Ernest Hemingway wel! (Zie foto)

IN DE STAD

* Zambiaanse vrouwen, jong en oud, dragen hier rokken. In Kawambwa was Ziske de enige in een broek. Hier tussen de toeristen in Livingstone niet meer.

IN EN OM HET (WEES)HUIS

* elke ochtend starten de Zambianen met het schoonvegen van hun erf. Onderweg zie je dat overal gebeuren en ook bij het weeshuis werd dat elke ochtend gedaan. Gedurende de dag wordt het erf weer vuiler en vuiler, niet in de laatste plaats omdat de kinderen met alles spelen wat ze kunnen vinden, en in een afvalbak is heel veel te vinden: plastic flesjes, plastic zakken, lege blikken van bijv. babymelk. Dus die bak was aan het eind van de dag weer leeg.

* de local dish hier is nshima. Een soort hele dikke maispap waar je balletjes van draait en dan samen met saus, vlees/vis en groente in je mond stopt. Belangrijk dus om voor het eten je handen te wassen. En dat kan ook, in de dining in Kacema en in restaurants staan speciale wasbakken. Iets anders wat niet ontbreekt zijn tandenstokers.

* stof in Afrika is er veel en overal. Zeker nu het al zo' n  2 maanden de zgn. droge tijd is. Wij hebben dat aan den lijve ondervonden in de open auto,s en op de fiets. Het zit dan ook overal, in je haar, je kleding en op je huid. De kinderen in Kacema beginnen elke ochtend schoon en fris. Gewassen en schone kleren en als ze gaan slapen zijn ze heel stoffig van een heerlijke dag buiten spelen. Want spelen kunnen ze, en daarvoor hebben ze alle tijd tijdens de vakantiemaand augustus.

* zo schattig; ik kwam een keer met natte handen, want net gewassen, maar geen handdoek in de buurt, naar buiten. Tina, een meisje van 3 a 4 jaar, zag dat en droogde mijn handen aan haar jurkje af, hoe alert en zorgzaam. Haar en Loveness hebben we 'in de maneschijn' geleerd. De bewegingen gingen prima, de eerste twee regels konden ze ook meezingen. We waren er te kort om ze het helemaal te leren.

NATUUR

* we zitten hier in een prima tijd: niet te warm en weinig muggen. Een klamboe is niet echt nodig. Gelukkig maar, want Casper en Ziske vinden het verschrikkelijk en raken daar al slapend in verstrikt.

* naast de big five is er ook een little 5: Leopard schildpad, rhino beetle, ant lion (mier), elephant shrew (insecteneter) en Buffalo Weaver (vogeltje). Deze hebben we niet gezien, wel leuk om te weten.

* de Vic Falls zijn 1 van de 7 natuurlijke wereldwonderen. De andere 6 zijn: het Poollicht, de Paricutin vulkaan (Mexico), het great barrier reaf, the grand canyon, de haven van Rio de Janeiro en de Mount Everest.