Dag 23

20 augustus 2014 - Livingstone, Zambia

Na het ontbijt werden we opgehaald voor de kanotocht. We werden naar het helicopterplatform gebracht, waar ook een soort vliegstoelen vertrokken voor uitzicht over de Falls. Ik was wel een beetje jaloers. Het zag er enorm stoer uit.

We werden opgehaald voor onze prive kanotocht; 3 gidsen voor 4 toeristen. We reden 'up stream' door het national parc, zodat we onderweg van de pure natuur en rust konden genieten, zonder auto's en helicopters te horen. Bij een klein dorpje met hutjes, veel kinderen en een kudde koeien die vlak langs ons de rivier in gingen om op het eilandje verderop te grazen, werden de kano's in het water gelegd, voor een 16 km lange tocht. Wij begonnen weer met muffins en koffie/thee.

We voeren op de grens van Zambia en Zimbabwe, aan de kant van Zimbabwe is een nationaal park waar, wij zagen giraffes en baboons die zich met hun voortplanting bezig hielden. Tijdens de tocht moesten wij paar keer snel naar de kant om hippo's te ontwijken, gelukkig hoorden we er meer dan dat we er zagen. Hoewel dat juist het spannende was. Hippo's grazen onder water en kunnen zomaar ineens onder je boot omhoog komen. De instructie die we daarover kregen was: als je wordt gelanceerd door een hippo, en terug valt op het water, gewoon door blijven peddelen. En als je boot ondersteboven terecht komt: naar de dichtstbijzijnde andere kano zwemmen....

Na een heerlijke lunch-picknick en varen tussen gevaarlijke draaikolken door, waren we bij het einde aangekomen, waar de auto met oplegger voor de kano's weer klaar stond. Tijdens de terugweg naar onze lodge zagen wij een rhino met een baby rhino.  Achtervolgd door een ranger = bewaker ivm stropers langs de weg.

Aangekomen bij onze lodge zijn we lekker gaan relaxen, we waren kapot. Na heerlijk noodles en yoghurt en de dagelijkse malaria pil, gingen wij naar bed met allemaal pols-pijn.