Tussen gamedrive en Kawambwa 2

5 augustus 2014 - Lusaka, Zambia

Door Karin

Dinsdag zijn we de hele ochtend op het schooltje geweest. Het was de week voor de vakantie en dat betekent: toetsweek. Tja, waar niet. Dus er was een strak programma. We waren vrij om elke klas in te lopen. We zijn begonnen bij de peuters. Hele kleintjes die ons goed in de gaten hielden. Starten met een welkomstliedje, toen de dagen van de week en toen een liedje over buikpijn en een vreselijke operatie, met bijbehorende gebaren. Schattig natuurlijk.

Vervolgens tekenen en werd ik gevraagd een verhaaltje te vertellen, dat was schrikken, en Bastiaan is daar toch veel beter in..... Dus snel doorgeschoven. Een gouden greep. Bastiaan vertelde en tekende over Tom de giraf en Tess het leeuwtje die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat samen voetbalden en dan doodmoe naar bed gingen. Tamara, een echte peuterjuf, vertaalde het in de local language, want veel van die kleintjes spreken (nog) geen Engels.

We hebben in de twee andere klassen nog een een rekentoets (groep 5) en een Engelse toets (groep 8) proberen mee te doen. Ze kregen het niet kado.

Casper moest natuurlijk mee volleyballen en voetballen, met de nieuwe Feyenoord bal was dat een groot feest.

In het winkeltje was nu wel brood en boter, dus met de groente van gister (paprika en komkommer) een heerlijke lunch.

's middags zijn we met Paul naar Lusaka gegaan. Naar de winkel 'Game'. Daar verkopen ze echt alles. We gingen voor een tv. In het weeshuis is de tv een paar weken geleden gestolen, wat een pech tijdens de vakantie van de kinderen. Wij hadden dus al snel bedacht en besloten als verrassing een nieuwe tv te geven. Maar die zijn niet te koop in Kawambwa, alles is wel te vervoeren met een bus........

We hebben een mooie grote uitgezocht. De tv hebben we in de cabine van de pick up vervoerd, Bastiaan en Casper moesten dus buiten in de laadbak. Een leuke, bijzondere en koude ervaring door de hoofdstad van een land en in Nederland ten strengste..... Maar ja, we zijn in Afrika.

's avonds weer met de familie Elsinga gegeten, ze hadden het leuk gehad en konden nog een aantal tips geven.

Woensdag was echt zo'n in-between-day: niets te doen, eigenlijk klaar om te vertrekken en te gelijkertijd weten dat je straks een hele nacht in een bus zit naar een nieuw avontuur en je naar de rust van vandaag zal terug verlangen.

Onze laatste avond op de farm: bbq. We hebben genoten van de gastvrijheid, alles kon en was ok. We voelden ons thuis en op ons gemak en konden langzaam in een (vertrouwde) omgeving wennen aan Afrika.

Donderdagochtend: brood halen in het winkeltje voor ontbijt en lunchpakket. Ready voor het volgende deel van onze reis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Omi:
    16 augustus 2014
    Wat leuk dat jullie op de school mochten rondlopen,kijken de kinders daar vreemd van op????
    Waren ze blij met de televisie? Ook zij kunnen eigenlijk niet zonder.....dat is toch ook overal het zelfde....
    De foto van Bastiaan voor het schoolbord vind ik heel erg leuk,ik zie het voor me,zo leuk als hij dat kan doen.
    Hier alles ok. st petersburg gaat toch door.spannend hoor...
    liefs Mam