Weetjes over het grote wild

3 augustus 2014 - South Luangwa National Park, Zambia

We hadden tijdens 5 drives steeds dezelfde gids: Friday. Hij wist dus precies welke dieren we al gezien hadden en waar we in het park al geweest waren. Elke drive was op deze manier een topervaring en nieuw.

Hij vertelde dat hij is opgegroeid vlak bij het park en hij was zo dol op dieren dat hij het park ook weleens stiekem in ging als kind. Hij weet heel veel van dieren en heeft ook heel veel verteld.

Weet je dat:

* hippo's in het water in een groep samen zijn en heel gevaarlijk, en dat ze 's nachts alleen (kind blijft wel bij moeder) op het land rondgrazen en veel minder gevaarlijk zijn.

* een leeuwenjacht wel 24 uur kan duren. Dat de leeuwinnen een beest in/uit een kudde proberen te isoleren. Daarom is het voor een jeep met mensen niet gevaarlijk om in de buurt te komen. De auto met mensen zien ze als 1, te groot, geheel en dus laten ze die links liggen. Dat is overigens best spannend.

* zebra's na elkaar op precies dezelfde plek een stof/zandbad nemen om parasieten kwijt te raken en een geur achter te laten.

* giraffen heel sociale dieren zijn. Ze zijn graag in een groep, maar kunnen in en uitstappen. In een groep is geen leider. Een echte band hebben ze niet met elkaar. (Anders dan bij leeuwen, die hebben een sterke onderlinge band.)

* olifanten op grote afstand van elkaar kunnen zijn en toch een groep vormen. Ze houden elkaar met een hele lage (voor ons onhoorbare) grom in de gaten en op de hoogte.

* hyena's in South Luangwa alleen rondlopen en niet in een groep zoals in andere parken en ze jagen hier vooral op zwakke dieren. Dat komt door de vele bosjes in dit park, hun prooi is dan snel uit zicht waardoor ze als groep minder kans hebben.

* bushpigs heel 'shy' zijn en zich overdag verschuilen, je ziet ze bijna nooit. Wij 2 keer een klein groepje, Friday was helemaal verrast.

* de luipaard wel in dit park voorkomt, juist omdat er veel bosjes zijn. Een cheetah heeft meer ruimte nodig om te jagen, en heeft dan ook een enorm uithoudingsvermogen. Die komt in andere parken weer voor.